Skútry vs auta v Praze

Ačkoliv ranní teploty stále krouží těsně nad nulou, denní už se šplhají přes 10 stupňů a to je ten správný signál pro většinu majitelů skútrů odzimovat stroje a vyrazit ven. U nemalé části už se tak stalo a na silnicích to začíná být vidět. Jo, je mi jasný, že Tomáš Dostál z Vespa clubu by mi řekl: Srabe, jezdit jsem přes zimu vůbec nepřestal! Ale já na ten správný okamžik stále čekám a díky plánované operaci kolene pár týdnů ještě čekat budu.

Nicméně mnoho mých kamarádů si na letošní sezónu pořídilo svůj první stroj, tak je čas napsat pár řádek, které jim snad pomohou začít a taky dokončit sezónu bez bouračky. A pár vět napíšu i pro „autaře“, protože se potkáváme každý den, tak třeba se i jim budou hodit. Podotýkám, že ročně najezdím kolem 12-15000km v sedle, to jen pro ty, co by měli tendenci hlásit, že do toho nemám co kecat:)

Pár vět pro skútraře

Ať jste ostřílení profíci a máte „nalítáno“ několik desítek tisíc nebo uplní začátečníci, pamatujte si jednu důležitou věc. Jakýkoliv pád či náraz do čehokoliv v rychlosti nad 40 km/h končí vždy hodně, hodně blbě. Je to tak velká pecka, že se z ní budete v lepším případě dostávat několik měsíců. A ruku na srdce, kdo z Vás jezdí po Praze jen čtyřicítkou.

Pořád, pořád předvídejte – usedejte do sedla se stejnou myšlenkou, jakou mívám v hlavě já. Všichni jsou blázni a chtějí Tě zabít. To si v duchu říkám a podle toho se i chovám. U každého účastníka provozu, kterého míjím nebo předjíždím, snažím se předvítat tu nejblbější reakci, kterou by mohl v danou chvíli udělat. Věřte, že už mi to nesčetněkrát ochránilo nejen Vespu, ale i zdraví. Standartně očekávám, že auto může odbočit bez blinkru, že může začít předjíždět ikdyž mě má vedle sebe, může přejet z pruhu do pruhu, když jedu mezi auty, že mě může přehlédnout ikdyž jedu po hlavní. Pokud jedu v místech, kde to neznám, čekám v zatáčce na silnici vysypanej písek nebo za zatáčkou zaparkovaný neoznačený auto. Asi mi rozumíte.

Co neubrzdíš, to neukecáš – to přísloví asi znáte. V krátkosti řeknu. Uvědomte si, že styčná plocha vašeho skútru se silnicí má odhadem 15  – 20 cm2. To je to, co Vás drží při životě, to je plocha, která bude v případě průseru držet při životě. A teď si vezměte. Moje Vespa váží 140 kilo, já mám dalších 100. Takže 240 kilo, letící rychlostí 100km/h a k tomu ta malá plocha…uff.

Mějte k ostatním vždy respekt – často se setkávám s posměšnými poznámkami, co jsem si to koupil za prdítko a proč na tom jezdím, když mám v garáži ještě třináctistovku. Zopakuju tedy znovu. Proto, že mi to „prdítko“ šetří čas, peníze a baví mě to. I přes všechny tyhle přiblblý připomínky nemám tendenci dávat svoje výhody v provozu najevo. Vysvětlovat někomu, kdo to nechce pochopit, že ve městě nemá auto proti mé třístovkové Vespě žádnou šanci, je úplně zbytečně ztracenej čas. Mrkněte na video níže, jak ta Vespa zrychluje, počítejte si vteřiny a pochopíte. Ale k věci. Pokud se dostanu do situace, kdy mám dát přednost, tak ji prostě dám. Pokud mi řidič auta, dává svým chování najevo, že mě před sebe prostě nepustí, tak se nestresuju a čekám až ho to prostě přejde. Mám pochopení, protože ho stát v koloně prostě musí zákonitě štvát. Předjedu ho o pár minut později.

Sledujte SPZtky – nevím, co mi na tohle řeknou ostatní skútraři, ale osobně mi to pomáhá. Za ty roky jsem se naučil, že řidiči z Prahy se s námi už nějak sžili a jsou zvyklí, že jim kolem dveří projíždí denně několik desítek skútrů. V jiných městech tomu tak ale zřejmě není a tak když vidím auto se značkou U, M, Z, C, P, T apod. dávám si prostě větší pozor a čekám nečekané.  Nic osobního proti krajským městům a jejich řidičům, ale jsou za tím 3 roky pozorování a zkušeností s denní jízdou po Praze.

Parkování na chodníku – skútraři, všichni parkujeme občas i na chodníku. Ikdyž se to dle zákona nesmí. Buďte i Vy ohleduplní a parkujte tak, ať překážíte co nejméně. Myslete na mamku s kočárkem, babičku s berlema. Ať prostě tam kde to zapíchnete v klidu projdou a nikoho neomezujete. Pár kroků navíc ani Vám neuškodí.

A něco pro autaře

Napíšu pár řádek, který když si přečtete a budete se je snažit dodržovat, bude nám spolu na silnici lépe. Já zase slibuju, že k Vám budu taky slušnej:)

Koukejte prosím do zrcátek – máte v autě o jedno víc než my, zkuste je používat a když se Vám tam zjeví jedno malé světlo, dávejte víc pozor. Koukejte do zrcátek dříve, než kola vašeho auta přejedou do druhého pruhu. A pamatujte, že dát blinkr je fajn, ale o dost dříve, než otočíte volantem.

Auto má tři zrcátka – pamatujte si to prosím. Už dvakrát se mi stalo, že auto stojící na semaforu, z ničeho nic couvlo a vlítlo do mě. Bolí to, a  udržet se na skútru v tu chvíli nejde. Když potřebujete cuknout dozadu, mrkněte nejen do bočních zrcátek, ale i do toho co máte uvnitř auta. Ne vždy stojíme vedle vás, občas o za vámi a jsme snadno přehlédnutelní.

Nezávoďte s námi, nemá to cenu – vím, že vám to občas nedá a máte chuť ten skútr pořádně voprat, ale fakt to nemá smysl. Stačí prvni semafor a jste druzí. Prokličkujem to, tak jako tak o dost rychleji. Bezpečně, samozřejmě.

Ohleduplná jízda v pruzích – pokud popojíždíte pomaleji v koloně, oceňujeme naprosto nejvíc, když volantem cuknete zhruba o tři stupně stranou tak, aby mezi auty, která jedou vedle sebe zbyla mezera zhruba 1 metr. Není to nic těžkého a nám to bohatě stačí ke štěstí a dokonalé jízdě.

Tolik pár vět za mě a věřím, že i za ostatní, co mají rádi pohyb na dvoukolových strojích po městě. A doufám, že se ve zdraví dožiju konce letošní sezóny:)

já a Vespa
já a Vespa
2 komentáře: „Skútry vs auta v Praze

Zanechat Odpověď

