Můj názor na volby prezidenta ČR 2013

Tak za sebou máme první kolo, v historii první přímé volby prezidenta České republiky a tak jsem se rozhodl za sebe napsat pár řádek, ačkoliv sem obvykle politiku moc netahám. Zkusím shrnout v pár větách svůj pohled na celou tuhle „akci“

Obecně tu byla v minulosti, hlavně za doby Václava Klause, prezidentská volba spíše politickým divadlem až šaškárnou, na kterou se ani v televizi nedalo koukat a za způsob, jakým byl prezident zvolen jsem se musel stydět. Jen pro připomenutí cituji Wikipedii na téma prezidentský voleb v roce 2008:

V roce 2008 Klaus opět kandidoval na funkci prezidenta. Jeho soupeřem v první volbě byl Jan Švejnar. Ani tři kola první volby, která proběhla 8. a 9. února, však žádného vítěze nepřinesla, i když Václavu Klausovi stačilo ke zvolení ve třetím kole získat jen jediný hlas navíc. Klaus řekl, že hodlá kandidovat na prezidenta i v dalších volbách.
V druhé prezidentské volbě 15. února 2008 byl ve třetím kole prezidentem zvolen, když získal 141 hlasů ze 140 potřebných (nutná nadpoloviční většina všech přítomných poslanců a senátorů). Porazil hlavního protikandidáta Jana Švejnara nominovaného Stranou zelených.[pozn. 3] Ke zvolení mu pomohly hlasy tří (dnes už bývalých) členů ČSSD, Miloše Melčáka, Michala Pohanky a předsedy KVV ČSSD Královéhradeckého kraje Evžena Snítilého. Představitelé opoziční ČSSD byli přesvědčeni, že za těmito zázračnými prozřeními stojí korupce nebo vydírání. Evžen Snítilý se v první volbě zdržel hlasování. Po druhém kole byl vyloučen z poslaneckého klubu ČSSD, čímž se počet členů klubu snížil na 71. Domovská organizace (OVV ČSSD v Náchodě) vyloučila Snítilého 3. března 2008. Snítilý byl stranou vyzván ke složení poslaneckého mandátu, který si však ponechal a slíbil, že bude i nadále hájit sociálnědemokratické hodnoty.
-konec citátu-.

Jinými slovy, prezident byl zvolen o jeden jediný hlas a jen díky manipulacím, vyloučení či vyhrožování poslancům apod. Tolik jen pro připomenutí historie, na kterou se často zapomíná.

V době, kdy se diskutovala přímá volba jsem byl zásadně pro (byť si vědom možných rizik), protože vidět takové divadlo ještě jednou, musel bych se fakt už odstěhovat. Tato volba nám všem jak sami dnes vidíte pestrou paletu kandidátů, s různými osobními, politickými názory i hodnotami a dále pak výhradní právo vybrat si příštího prezidenta prostě sami.

Všimli jste si mimochodem toho obrovského zájmu o tyto volby mezi mladými lidmi? Sociální sítě, sledování volebních studií atd. To je podle mě správný signál i pro naši budoucnost.

Volby 2013 zdroj:iDnes.cz

O to víc mě dnes zaráží číslo o účasti ve volbách, které se pohybuje kolem 61,3%. (máme cca 8,4 mio voličů a 5,1 jich přišlo volit). Co dělal ten zbytek republiky, tedy cca 3 miliony lidí?? Fakt nechápu. Češi mají poprvé šanci nenechat něco na politicích a vykašlou se na to? Asi by stálo za to zamyslet se nad dobou s volební obálkou a jedním volebním lístkem.

Takže k volbám jsem samozřejmě šel a celou cestu se snažil dětem vysvětlit kam jdeme, co znamená možnost volit prezidenta, co je demokracie a totalita a jaký je rozdíl mezi prezidentem a králem .-))
V prvním kole jsem nešel cestou dát hlas tomu, kdo má šanci vyhrát, ale volil jsem osobu, která mi byla svým vystupování, chováním a názory nejbližší. Tedy Jiřího Dientsbiera. Proč jsem nevolil Zemana či Schwarzenberga?
Zeman: asi nemá cenu komentovat. ačkoliv moudrý člověk, ostřílený politik, při vystupování v poslední době víceméně seriózní, ale nechci mít prostě za prezidenta kymácející se postavu, která bez bonmotu neřekne jediné souvětí. Mám v paměti aroganci a populismus, kterými na mě působil dříve a nechci to vidět znovu. A co Šlouf a jeho banda? na ty jsem skoro zapomněl…co opoziční smlouva a akce typu – Gripeny, Liberta, D47, aféra Olovo

Schwarzenberg: tady mám několik věcí které mi bohužel vadí. špatná artikulace (sám jsem zvědav na Novoroční projev), relativně vysoký věk, usínání téměř kdekoliv, blízkost Kalouska. Ačkoliv nepopírám, že pan Schwarzenberg je člověk nepochybně vyšších morálních hodnot a životních zkušeností než kdokoliv jiný z kandidátů.

Takže se těším na druhé kolo a říkám předem. Jdu volit Karla a ne Miloše.

2 komentáře: „Můj názor na volby prezidenta ČR 2013

  1. plně s tebou souhlasím na svém blogu jsem o tom taky sepsal pár řádku i když o politice taky většinou nepíšu. Já volit byl a volit půjdu a volit bych šel i kdyby můj kandidát do dalšího kola nepostoupil. Když už konečně máme možnost byla by škoda ji nevyužít.

  2. Ještě tu je další jev, který tyto volby ukázali (nejen oněch 3 mio lidí, kteří nešli volit, ale budou to ti co budou nejvíc nadávat co máme za prezidenta) – postupné gumování ODS v roli jedné z hlavních politických stran v ČR…de facto kandidáta za ODS volilo jen 2,5% lidí…jen pro doplnění´…v historii jsem ODS nikdy nevolil, ale toto je ukázka toho jak lze postupně mizet z tohoto světa…:-)

Zanechat Odpověď

