MacBook seriál – díl 1. – Jak si vybrat MacBook

Rok 2011 je pro mne rokem jablek, protože jsem konečně uzavřel ovocný kruh. iPhone 3GS jsem vyměnil po několika letech za iPhone 4S a iPad ve verzi 1 nahradil iPad2. Ve finále jsem řešil i nový notebook a nakonec jsem se konečně rozhoupal k pořízení MacBooku Pro (verze 13,3 i7 2,8Ghz, 750GB diskem a 4 GB pamětí). Rozhodl jsem se tedy sepsat moje dosavadní zkušenosti a vlastní pohled, což se může hodit jiným, kteří se do budoucna budou rozhodovat o pořízení vlastního „jablíčka“. Vše se do jednoho článku asi nevejde, tak to zkusím rozdělit do více částí.

Důvod proč vůbec jít do notebooku byl jednoznačný. Několik měsíců jsem používal pro práci výhradně iPad 2 a musím přiznat, že notebook a možnosti práce na něm prostě stále nenahradí. Výborně postačí k surfování po internetu, vyřizování emailů, jednoduchému zpracování tabulek či prezentací, ale na opravdu efektivní práci to rozhodně není. Udělat větší tabulku o několika listech, se vzorci v excelu či větší prezentaci s animacemi či hezkými grafy bylo prostě nad moje síly a hlavně to prostě trvá dlouho.-((. Navíc jsem byl v práci také poslední kdo Mac Book neměl, neustále mi chodily prezentace v Keynotes (obdoba Powerpointu od Microsoftu) a já ani neměl šanci je otevřít .-)) (jasně, vím že to jde konvertovat při uložení, ale většina lidí na to prostě zapomínala)

Takže jak probíhal výběr a jaké jsou moje první dojmy?
Pokládal jsem si mnoho otázek na co budu MacBook používat, hovořil s lidmi, kteří jej už dlouho mají…řekl jsem si prostě, že ačkoliv dělám s notebooky denně již více než 10 let, je čas si prostě nechat poradit od těch, kteří mají Macy v malíku. Opravdu nerad bych totiž šlápl vedle.

This slideshow requires JavaScript.


Otázka 1. – Mac Book Pro nebo Mac Book Air ?
Z mého pohledu asi nejsložitější otázka neboť mi nikdo nebyl schopen jasně a jednoduše vysvětlit zásadní rozdíly, přínosy, výhody (kromě těch, co si můžu přečíst na netu – paměť, procesor, monitor atd)a ještě kromě toho, že Mac Book Air je tenčí a lehčí .-)) Většina „mekařů“ prostě prosazovala tu svou variantu.-)) Nicméně vyzkoušení Airu mě nakonec od této volby odradilo. Proč? Dal jsem si notebook na klín neb tak jej mám dost často, spustil několik aplikací najednou a během chvíle a na můj vkus byl časem dost teplý, až horký, což bylo dost nepříjemné. Na druhou stranu je fakt supertenký a lehký. Což ve mě ale zas budilo obavu z toho, že jej na cestách spíše poškodím.
Nejsem novinář a nebudu běhat s notebookem z jednoho meetingu/konference na druhý pětkrát denně, 450gramů navíc u Macu Pro mě nezabije a jsem zvyklý na výkonný a masivnější stroj.
Výkonově je Air taky o něco málo slabší a chybí mu DVD mechanika, což je věc, kterou prostě ještě stále potřebuji. Podstatně rychleji ale startuje, byl další argument….Air – cca 16 vteřin, Pro cca jednu minutu. Ale to přežiju.-) Však nedělám reboot 3 x denně
Co výdrž baterie? – teď z hlavy nevím jak to bylo u MacBook Air, ale Pro má nyní při nejslabším osvětlení monitoru a zapnuté WIFI i BlueTooth cca 8,5 hodiny. Při zvýšení intenzity osvětlení monitoru na 50% je výdrž baterie cca 7,5 hodiny. Při maximální intenzitě klesá výdrž baterie na cca 5,5 hodiny. Pro zajímavost: vypnutá Wifi, vypnutý Bluetooth, nejnižší intenzita osvětlení monitoru = přes 10 hodin výdrže baterie: Přikládám obrázek, abyste věděli, že nekecám .-))
MacBook - výdrž baterie
MacBook - výdrž baterie

Sami tak vidíte, jak moc intenzita osvětlení monitoru ovlivňuje výdrž baterie.

A co HW vybavení a ceny? – srovnával jsem toto (volba 13,3 je zodpovězena v otázce níže):
a)MacBook Air – 13,3 procesor i5 1,7GHz, paměť 4GB, DVD mechanika – NE, flash disk 256 GB – cena 37.490.-Kč
b)MacBook Pro – 13,3 procesor i7 2,8GHz, paměť 4GB, DVD mechanika – ANO hard disk 750 GB – cena 34.990.-Kč
Takže beru Mac Book Pro…rozdíly asi vidíte sami..

Otázka 2. – Jak velký monitor? 11″, 13,3″ nebo snad 15″?
Tady to bylo z mého pohledu celkem jednoduché. Obyčejně jsem zvyklý pracovat s notebooky, které mají maximálně 15″ monitor, nikdy neberu více. Je to otázka hmotnosti, také ceny a prostě mít na cestách něco většího než 15″ mi přijde zbytečné. Další věc byla taška, se kterou chodím a jsem na ní zvyklý. Do ní se mi prostě 15″ Mac nevejde a měnit zvyky se mi nechtělo.-). Zkusil jsem i otevřít několik souboru v Excelu, pár prezentací v Powerpointu a bylo to jasné. Úhlopříčka 13,3″ mi bude na běžnou práci úplně stačit. Rozlišení má tento Mac 1280×800. Ale musím podotknout, že nedělám grafiku. Ten, kdo se bude zabývat prací v grafických editorech či studiích podle mého názoru sáhne spíše po 15″. Mně prostě 13tka bude stačit.-)

Otázka 3. – Jaký procesor, paměť, disk či klávesnice?
Ohledně těchto parametrů jsem to měl také celkem jednoduché. Mám velké množství dat, takže jsem chtěl maxi disk (750GB ideální). Co se procesoru týče, i7 je nejvýkonnější verze (dvoujádrový procesor), kterou můžete v Macu mít, Air má „jen“ procesory i5. (někde v popisu sice Apple píše že mají i verzi s i7, ale v detailu vždy ve finále narážím na i5)
Paměť jsem volil 4GB, protože mi znalci sdělili, že to bude bohatě stačit. Faktem je, že stačí, ale pro mě je to na hraně. Mnohdy mám Free memory blížící se nule a tak bych v tomto ohledu šel dnes po pár týdnech zkušeností spíše do verze s 8GB paměti. Stejně to budu muset časem vyměnit a doplnit .-))

Další rozdíl, ale ne již tak podstatný je v kameře. MacBook Pro má HD kameru, Air nikoliv.

Jinak jsem ale se svou volbou naprosto spokojen (po cca třech týdnech práce) a jediné co bych dnes udělal jinak je, že bych koupil o 4GB paměti více…

Takže pro dnešek to stačí a připravím další postřehy do druhého dílu .-)) Ten se bude týkat věcí, se kterými jsem se potýkal jako uživatel při přechodu z Windows na MAC OS X.

MacBook Pro nebo MacBook Air? – pokud Vás zajímá oficiální srovnání, nejdete jej zde

6 komentářů: „MacBook seriál – díl 1. – Jak si vybrat MacBook

  1. Cau lidi. Asi pred 2ma mesici jsem mel pujceny Macbook PRO 15″ ale pred tydnem jsem ho musel vratit a po navratu na muj stary PC s windowsama jsem si rekl ze takto to dal nepujde, protoze jsem se zamiloval do IOSU a tak jsem se rozhodl pro nakup noveho Macbooka. Poznatky z MACBOOK PRO 15″ naprosta spokojenost ohledne rychlosti i pres to ze jsem mel spustenych nekolik aplikaci prislo mi, jakoby mel mac spustenou stale jen 1, pocitac se nestihal ani zahrat. Ve skole jsem na nem byl cca 4 hodiny tak s 80% jasem a spustenym worldem a internetem a vzdy kdyz jsem prisel domu tak nikdy nemel baterku pod 60%. Avsak nadruhou stranu jsem videl pro me velikou nevyhodu v tom, ze mel zase 2,54kg a nosil sem ho temer kazdy den coz me casto obtezovalo a rikal jsem si ze kdybych ho byval kupoval sam tak si nesmim koupit takhle tezky. Ted jsem mel pred sebou otazku do jakeho jit. Videl jsem velke spekulace na internetu ze v dubnu.2012 by mel vyjit Macbook AIR 15 coz by vyresil muj problem jelikoz sem trval na velikosti 15. Tyto spravy jsou bohuzel neoficialni takze sam nevim jestli bych se ho dockal jeste tento rok. Doma i v prodejne jsem stravil nekolik hodin premyslenim nad tim jakou verzi si koupit mel jsem skvelou skusenost s Macbookem PRO 15 ale, jelikoz budu svuj pocitac potrebovat velmi casto tak jsem se rozhodl ze pro tuto verzi uvazovat budu jen v krajni mezi. A kdyz jsem dal prodavaci otazku co by mi doporucil jestli Macbook AIR 13/Macbook PRO 13/ Macbook PRO 15 tak odpovedel takto: Macbook Pro 15. z techto tri samozdrejme nejlepsi na velke zateze s tim ze cena se pohybuje v rozumne verzi asi na 45 000,- dale Macbook PRO 13″ prodavac mi uvedl ze ho sam vlastni a ze na nem casto hraje hry a dela do toho nekolik dalsich veci a ze pocitac zvlada normalne s cena s lepsi displayem by mela byt cca 35-38 000,- a nakonec Macbook AIR 13″ vaha 1.3 kg v pulce tlusty jako Iphone.(nakonec jsem vybral takze vlastni poznatky)- Pri vetsi zatezi se velmi rychle zahreje ale zvlada vice aplikaci zaroven bravurne jen kdyz zaroven neco stahuju tak se celkem zpomali coz muze byt i mym slabsim netem. Nejvetsi problem ktery mam zatim je asi baterie prestoze se uvadi stejna vydrz jako u MB PRO 15 tak mi prijde o neco malo slabsi nerikam ze to tak je MB Air mam teprve 3dny s tim ze stahuju mam pusteny internet a itunes tak se nedostanu na vic nez 4h vydrz a cena: 256GB podle me zaklad cimz jsme na cene 37:500, s tim ze je tu za dalsi 2 tisice moznost z I5 na I7 a pridani 0,1GHZ a prodavac mi uvedl ze tyto 2 veci zrychli MB o 30%. ZAVER:Pokud chcete vas MB pouzivat casto na hry a mate ho vice doma tak bych sel do MB PRO 15 pokud na hry ale zaroven chcete mit i casto na cesty sel bych do MB PRO 13: moje volba proc MB AIR 13? svuj MB beru casto na cesty a mam ho z nejvetsi casti na programovani, world, hudba, internet. s tim ze prodavac uvedl ze diky SSD disku ktery ma jen MB AIR je na webove prohlizeni a mensi zateze AIR lepsi jak MB PRO. Jak jsem se bavil s prodavacem pokud svuj notebook mate spise na doma poridte si 15 pokud s nim i obcas vycestujete kazdy kdo ma, myslim ze ocenime to ze se 13tka vejde do kazdeho batohu a je lehci a lepsi na prenos….Pokud mi chcete neco vytknout z tohoto ,,kratkeho,, komentare do toho rad se poucim. Diky.

  2. Dnes jsme se shodou okolností bavili v práci o MB Pro a jeden důležitý parametr je matnost displeje. cca 3500 Kč za ‚úpravu proti odleskům‘ navíc se může zdát moc, ale zkušenosti potvrzují, že se to vyplatí (já mám levnější a někdy se to až nepříjemně leskne – kolega Jirka má ten matný a fakt se na to daleko lépe kouká). Dá se žít i bez toho, ale pokud vás nelimitují peníze, tak to rozhodně stojí za úvahu.

  3. Davide, myslím, že jste vystihl přesnou podstatu rozdílu zařízení a mnoho lidem tento článek pomůže. Snad jen doplním, že příště Vás čeká článek o přechodu z Windows na Mac OS X (konkrétně Lion). Pěkné srovnání. Palec nahoru!

  4. Davide, myslím, že jste vystihl přesnou podstatu rozdílu zařízení a mnoho lidem tento článek pomůže. Snad jen doplním, že příště Vás čeká článek o přechodu z Windows na Mac OS X (konkrétně Lion). Pěkné srovnání. Palec nahoru!

Zanechat Odpověď

